This blog is developed as a partial fulfilment for the Entrepreneurial Behaviour and Skill (BPME 2013) course. It contains articles and comments on three entrepreneurs namely Kuok Hock Nien, Tan Sri Dato' Sri Dr. Tony Fernandes, Tan Sri Dato' Seri Dr. Jeffrey Cheah and Tan Sri Lim Goh Tong as well as other entrepreneurship related articles.

Friday 1 April 2016

Blog 3 Jurnal Artikel Budaya

Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia
Artikel ini membuat kupasan lanjut  tentang budaya kerja Jepun digunakan dalam organisasi di Malaysia dan elemen- elemen penting yang berkaitan berdasarkan artikel “ Implimentasi budaya kerja Jepun dalam organisasi di Malaysia” oleh penulis Suhana Saad1, Kartini Aboo Talib@Khalid. Budaya kerja sesuatu masyarakt mempunyai hubungan dengan pengurusan sesebuah organisasi. Peperangan yang berlaku di masayarakat Jepun dan usaha orang Jepun untuk membangunkan diri selepas peristiwa tersebut telah menjadi contoh kepada negara yang sedang membangun.  Jadi budaya kerja orang Jepun adalah salah satu contoh yang boleh dirujukkan oleh masyarakat lain. Dasar pandang ke Timur yang diperkenlkan membuat Malaysia menjadikan Korea dan Jepun sebagai contoh dalam pembangunan terutamanya aspek-aspek kemahiran teknologi dan budaya kerja. Selain daripada itu, aspek pengurusan dalam budaya organisasi adalah sangat penting dan hal ini adlaah penting kerana organisasi memainkan peranan yang penting dalam masayarakat moden. Walau bagaimnanpun, Tarik organisasi sangat sukar ditentukan dan salah seorang sarjana Hit, miller and Colella (2011) mendefinisikan bahawa beberapa kriteria dapat mentarikkan organisasi iaitu  terdapat jaringan individu, mempunyai system, aktiviti secara teratur, pembahagian buruh, orientasi matlamat dan kesinambungan dari masa ke semasa tanpa mengira perubahan kakitangan atau perkerja.Tidak dinafikan bahawa pengurusan sesebuah organisasi yang efektif adalah penting terhadap penciptaan inovasi untuk mengahadapi persaingan dan membentuk peluang-peluang baru. Contohnya; Intelm Microsoft dan Apple.
Kajian ini mengunkan 2 kaedah dan salah satunya adalah temubual mendalam bertujuan untuk mendapatkan data berkaitan pengalaman bekerja/belajar dan pernah tinggal di Jepun. Seterusnya adalah kaedah focus group discussion bersama pekerja kilang Sony Electronic di Pulau Pinang (15 orang terlibat dalam kajian ini). Kedua-duanya kaedah ini adalah kaedah kualitatif. Kedua-dua kaedah ini adalah bertujuan mendapatkan data berkaitan dengan bagaimana orang Jepun berkerja dalam sesebuah organisasi, aspek komunikasi, cara menyelesaikan konflik, bagaimana menghadapi saingan luar dan meningkatkan mutu kerja.
Ciri pertama yang dipastikan dalam budaya kerja orang Jepun adalah bekerja keras dan sebaliknya pulang kerja cepat adalah sesuatu perkara yang memalukan kerana ini adalah menandakan sifat pemalas seseorang. Secara umunya, budaya kerja Jepun adalah berdasarkan displin kerja yang kuat terutamanya dalam perniagaan. Selain itu, pekerja melakukan sesuatu kerja secara serius dan hanya berhenti atau bersantai waktu rehat sahaja. Tambahannya, orang Jepun sangat mementingkan masa dan temujanji. Jadi satu temubual dilangsungkan dengan Encik Zaba Yon bekas pengurusi ALEP (Alumni Look East Policy) pada 30 November 2012 di Shah Alam untuk memahami sikap orang Jepun dengan teliti.  Selain itu, orang Jepun mempunyai sifat pemalu dan ini adalah budaya turun-temurun mereka. Mereka malu jika membuat sesuatu kerja tetapi tidak mencapai kualiti yang diinginkan. Lebih-lebih lagi, perasaan malu wujud pada masa mereka bercakap. Untuk menghadapi masalah malu ini, orang Jepun akan berkerja kuat untuk mencapai kejayaan yang tinggi. Selain itu, orang Jepun suka beratur daripada memotong barisan disebabkan perasaan malu juga. Nilai murni yang ketiga adalah perasaan setia. Orang Jepun kebiasannya berkhidmat dalam satu atau dua perusahaan hinggan pencen. Ciri ini dapat dikaitkan dengan imbuhan dan ganjaran yang diberi oleh sesebuah organisasi terhadap perkerja. Kerjasama dan mengelakkan sifat individualistik adlaah ciri seterusnya Dalam proses kerjasama, hormat menghormati adalah penting. Dalam ciri ini satu temubual telah dibuat dengan Datuk Kasuri, bekas ketua Cawangan Dasar Pandang Ke Timur pada November 2012 di Putrajaya. Mempunya sikap menghargai orang lain contohnya mereka akan menghargai pemberian orang walaupun sedikit. Hubungan kerja dan social adalah penting apabila seseorang disanjungi tinggi waktu kenalan baru. Seterusnya, budaya meminta maaf sudah menjadi sebati dalam kehidupan mereka. Akhirnya adalah bangsa Jepun setia kepada tradisi lama mereka selain daripada mewarisi nilai-nilai yang baik.
Strategi dasar ini ditujukan kepada pembetukan sumber tenaga manusia menerusi penerapan nilai-nilai dan etika kerja yang wujud di Jepun dan Korea Selatan. Jadi. kaedah yang sesuai perlu dicari untuk meningkatkan daya pengeluaran dan mutu kerja, mempertingkatkan pengetahuan dan kemahiran teknologi, membangunkan masyarakt Malaysia yang tekun, rajin, berdisplin dan bekerja mengikuti nilai-nilai dan etika kerja yang baik.Setrusnya, Dasar Pandang ke Timur diadakan melalui program-program penghantaran pegawai awam dan swasta serta pelajar ke negara Jepun dan Korea Selatan, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Bahagian Pembangunan Modal Insan. Objektif dasar ini adalah mencontohi dan menerapkan nilai-nilai etika kerja yang baik dan positif, menaikkan pengetahuan dan kemahiran teknologi, mempelajari sistem pengurusan dan organisasi negara-negara maju di timur seperti Jepun dan Korea Selatan yang boleh meningkatkan produktiviti serta menyumbang ke arah kemajuan negara Malaysia. Ini adalah menurut Kartini Aboo Talib et al, 2013. 
Satu strategi kreatif untuk persaingan yang kompetatif adalah daripada falsafah pengurusan Jepun. Kaizen bermaksud “continuous improvement” menurut Manos, 2007. Model Kaizen diperkenlkan oleh Masaki Imai, 1986. Menurut Channon, 2005 Kaizen merupakan proses keelangungan untuk memperbaiki kehidupan, peribadim social, rumah atau kerja. Gopalakrishnan (2006) mendapati strategi Kaizen digunakan untuk meningkatkan kualiti komunikasi teknikal di tempat kerja.Chan et al. (2005) mencadangkan model kaizen sebagai cara untuk menghadapi persaingan dan berdepan dengan pasaran serta cara memuaskan hati pelanggan. Wilcox dan Morton (2006) melihat Kaizen sebagai strategi untuk mengurangkan jumlah penggunaan tenaga dan pembaziran serta meningkatkan produktiviti, proses dan sasaran aktiviti. Bagi menjawab persoalan ini, temubual dengan perkerja di Syarikat Sony Pulau Pinang telah dilakukan di samping beberapa bekas pekerja yang pernah berkhidmat di Jepun. Prinsip  utama dipetikan daripada Imai (1986, 1997 dlm. Sami Al Smadi, 2009) adalah proses dan keputusan. Prinsip yang kedua ialah mengutamakan kualiti iaitu memperbaiki pencapaian berdasarkan tiga dimensi utama melibatkan aspek kualiti, kos dan penghantaran. Prinsip ketiga merupakan memilih data yang bersesuaian. Prinsip seterusnya adalah   pengguna. Akhir sekali ialah pengurusan visual atau visual management. 
Persaingan dalam industri dan ekonomi secara amnya dapat dihadapi dengan adanya pengurusan organisasi di Jepun. Oleh itu, kerajaan menggalakkan sector swasta untuk mempratikkan nilai-nilai baik dalam budaya Jepun dan juga pembangunan yang dipangiil sebagai sogososhas atau Japanese Trading Company seperti Mitsubishi dan Mitsui yang sangat Berjaya dalam industry import. Selain itu, kerajaan juga menggalakkan penubuhan persatuan dalaman yang mewakili pihak pengurudan dan buruh bertujuan untuk mengurangkan konflik . Sama sekali, kerajaan juga mendesak syarikat di Malaysia untuk mempraktikkan cara kerja orang Jepun, Lee Poh Ping, 2004. Yang membanggakkan adalah para pelajar telaha berjaya menerapkan etika kerja Jepun pada masa dihantar ke Jepun. Satu temuabual telah dilansungkan dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad bekas Perdana Menteri Malaysia pada 14 Februari 2013 di Menara Petronas. Lapangan akademik seperti melanjutkan pelajaran ke universiti di Jepun, peluang latihan dalam industry, memperbaiki lagi kemahiran pada kedudukan yang lebih baik, mengurangkan penekanan terhadap teori tetapi lebih kepada pengalaman kerja dan latihan adalah ingin membantu Malaysia dengan menjemput kerajaan dan syarikat Jepun bagi memncapai hasrat Dasar Pandang Ke Timur. Menurut Zainul Ariff Hussain, 2011, Sogososhas Jepun diharap memberi pertolongan kepada Malaysia memendekkan tempoh pembelajaran mereka dan mempromosikan kerjasama berasaskan persefahaman. Sogososhas berbeza dengan firma biasa kerana ia berhubungkait dengan kepelbagaian matlamat dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah lebih besar. Sogososhas yang terbesar di Jepun ialah Mitsubishi Corporation dan berdasarkan model Jepun ini terdapat enam buah syarikat di Malaysia yang beroperasi bedasarkan model sogososhas.
Prinsip pertama dalam strategi Kaizen ialah proses dan keputusan yang bergantung terhadap usaha manusia untuk mencapai keputusan yang baik. Contohnya waktu kerja semua akan bekerjasama bukan menyerahkan pihak atasan sahaja yang membuat keputusan dan keputusan yang dibuat adalah bersifat dua hala antara pihak atasan dan pekerja dan satu temubual dengan Encik Zaba Yon) pada 30 November 2012 dilangsungkan. Budaya Jepun tidak melakukan kerja secara individualistic dan berkerja dalam kumpulan ialah kekuatan terbesar orang Jepun. Masyarakat mereka mengamalkan konsep rin-gi dan telah menjadi ritual dalam kumpulan dan keputusan utama harus dibincangkan dalam rin-gi. Satu temubual dengan Encik Zaba Yon pada 30 November 2012 telah dianjurkan. Akibat corak pentadbiran dalam sesetengah sektor memang dipengaruhi oleh ideologi tempatan. Dalam proses dan keputusan, perkara penting yang diutamakan ialah plan-do-check-act untuk mencapai tahap yang paling efektif dalam sesuatu perkara yang mereka lakukan.Satu temubual dengan Encik Zaba Yon pada 30 November 2012 dilangsungkan. Prinsip yang kedua ialah mengutamakan kualiti yang melibatkan kualiti, kos dan penghantaran. Aspek kualiti sangat ditekankan kerana dikaitkan dengan imej syarikat. Setrusnya adalah prinsip ketiga adalah pengumpulan data yang sesuai. Menurut Osada (1991 dlm. Warwood & Knowles, 2004) telah memperkenalkan konsep 5S yang akronim dengan lima perkataan Jepun iaitu Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu dan Shitsuke seterusnya ia menekankan 5S untuk mencapai kualiti persekitaran yang menyeluruh. Menurut Hirano, 1995 berpendapat bahawa sesebuah syarikat akan tahu yang manakah maklumat penting dan tidak penting. Sebanarnya, system 5S ini diaplikasi untuk memastikan semua aturan kerja berjalan dengan lancer dan setiap S mempunyai maksud tersendirinya.  Yang pertama adalah Seiri bermaksud sisih iaitu membuang perkara yang tidak perlu di tempat kerja. Seiton  bermaksud susun iaitu menyusun dan menyimpan barang dengan kemas. Seiso ialah sapu iaitu mencuci tempat kerja dengan rapi.Seiketsu bermaksud seragam iaitu memelihara kebersihan dan penyusunan sepanjang masa. Yang akhir adalah shitsuke iaitu berdisiplin dan melatih pekerja mematuhi peraturan dan berbudaya kualiti. Amalan 5S ini diamalkan di Malaysia termaksud syarikat Jepun dan sektor awam di Malaysia. Prinsip yang keempat ialah pengguna.Kebiasanya, keseluruhan kerja dilihat sebagai proses yang berkait antara organisasi dan pengguna. Satu temubual dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 14 Februari 2013 dianjurkan untuk prinsip ini. Prinsip terakhir dalam kaizen ialah pengurusan aduan yang sistematik. Kebiasanya, budaya kerja orang Jepun ialah tidak terus menyalahkan pekerja dan jika pekerja didapati melakukan kesalahan dan perkara pertama yang dilakukan ialah menyiasat terlebih dahulu apakah sebabnya. Selepas dikenalpasti kesalahan tersebut, barulah pekerja berkenaan akan dipanggil dan ditanya kenapa beliau melakukan kesalahan tersebut. Terdapat kekangan dalam strategi Kaizen di konteks organisasi yang mempunyai pekerja bersifat kepelbagaian etnik. Ini adalah menurut Hitt, Miller & Colella, 2011. Kekangan ini dapat difahami melalui temubual dengan Encik Zaba Yon pada 30 November 2012.  Maka, tidak ada seratus peratus pemindahan ilmu kepada pekerja asing berlaku dan ini akan terus menjadi rahsia organisasi berkenaan yang hanya ditahui oleh sesama pengurus atasan Jepun sahaja.

Secara keseluruhannya didapati orang Jepun adalah bangsa yang kuat bekerja dan sentiasa ingin mencuba. Seterusnya menjadi bangsa yang maju dalam ekonomi dunia selepas peristiwa 1945. Tambahan pula, kejayaan pengurusan organisasi Jepun banyak dicontohi oleh organisasi negara luar termasuklah Malaysia dan Kaizen yang awalnya dicipta untuk menghadapi persaingan dalam perniagaan akhirnyadikembangkan sehingga menjadi sebahagian daripada budaya orang Jepun.Walaupun tetap timbul persoalan sejauhmana kaizen mampu diterapkan di luar Jepun terutama bagi negara yang bersifat multi-etnik seperti Malaysia walapun pelakasaan Kaizen ini sudah bagus dilancarkan di Jepun. Akhir sekali mendapati jika pengurus dan pekerja itu berlainan etnik sentimen lokal seperti etnisiti akan mempengaruhi pekerja.


No comments:

Post a Comment