This blog is developed as a partial fulfilment for the Entrepreneurial Behaviour and Skill (BPME 2013) course. It contains articles and comments on three entrepreneurs namely Kuok Hock Nien, Tan Sri Dato' Sri Dr. Tony Fernandes, Tan Sri Dato' Seri Dr. Jeffrey Cheah and Tan Sri Lim Goh Tong as well as other entrepreneurship related articles.

Wednesday 27 April 2016

Blog 4 Jurnal Artikal Komunikasi

PERSEPSI MASYARAKAT TENTANG BENTUK KOMUNIKASI VERBAL DAN KOMUNIKASI NONVERBAL PADA PELAYANAN RUMAH SAKIT UMUM DAERAH ABDUL WAHAB SJAHRANIE SAMARINDA

            Artikel ini membincangkan tentang Persepsi Masyarakat Tentang Komunikasi Verbal dan Komunikasi Nonverbal Pada Pelayanan Rumah Sakit Umum Daerah Abdul Wahab Sjahranie Samarinda. Dalam dunia ini setiap orang yang hidup perlu berkomunikasi dengan makhluk yang lain. Hal ini kerana semua orang tidak boleh hidup bersendirian, kita perlu membesar dan berkembang bersama-sama dengan orang lain, sama ada ia adalah untuk terus hidup, keamanan hidupnya, maupun demi keturunannya. Dalam kehidupan moden, pemikiran manusia adalah berdasarkan kepada logik dan rasional untuk menjalankan komunikasi dinamik dan tepatnya bagi semua aktiviti yang perlu. Dalam proses komunikasi, mempunyai dua bentuk dasar komunikasi tersebut iaitu komunikasi verbal dan komunikasi nonverbal. Komunikasi verbal dihantar dalam bentuk mesej komunikasi secara bertulis dan lisan. Di samping itu, komunikasi nonverbal adalah komunikasi bukan lisan dengan gerak isyarat, ekspresi muka, nada suara dan simbol-simbol.
            Persepsi juga dikenali sebagai komunikasi teras, kerana jika pandangan kami adalah tidak tepat, ia adalah mustahil untuk berkomunikasi dengan berkesan. Persepsi individu persamaan antara yang lebih tinggi, lebih mudah dan lebih komunikasi mereka. Gambar adalah objektif utama, dan dunia perhubungan awam dan perhubungan awam adalah untuk mencapai kredibiliti dan prestasi. Saya memahami bahawa imej itu sendiri adalah abstrak dan tidak dapat diukur secara matematik, tetapi juga dari keputusan penilaian yang boleh merasa baik atau buruk. Komunikasi verbal adalah untuk berkomunikasi dalam bahasa isyarat. Selain itu, simbol atau mesej lisan dengan menggunakan pelbagai satu atau lebih simbol perkataan. Seterusnya, komunikasi nonverbal adalah pertukaran nonverbal maklumat. Istilah ini sering digunakan untuk menggambarkan bukan lisan di luar teks lisan dan bertulis semua peristiwa komunikasi.
            Komunikasi adalah satu proses yang kompleks yang melibatkan tingkah laku, dan membolehkan individu dan dengan orang lain di seluruh dunia. Menurut Porter dan Perry (1993), komunikasi berlaku pada tiga peringkat, iaitu intrapersonal, interpersonal dan masyarakat. Jenis komunikasi adalah rawatan yang paling biasa digunakan di rumah sakit, terutamanya lisan komunikasi perbualan bersemuka. Ia adalah alat yang digunakan untuk menyatakan perkataan atau pemikiran atau emosi, membangkitkan bergema emosi simbol, atau membantah, memerhati dan ingatan.
Komunikasi verbal berkesan perlu jelas dan ringkas. Komunikasi yang berkesan hendaklah mudah, pendek dan langsung. Seterusnya ialah perbendaharaan kata. Komunikasi tidak akan berjaya, jika pengirim tidak mampu untuk menterjemahkan perkataan dan ucapan.Selain itu, pelanggan tidak dapat ikut arahan atau maklumat penting untuk mengetahui. Di samping itu, Arti Denotatif dan Konotatif  ialah peluasan makna kepada perkataan yang digunakan dalam erti kata yang sama, dan pemikiran, perasaan atau idea konotasi yang terkandung dalam perkataan. Selaan dan Kesempatan Berbicara salahsatu berkesan komunikasi verbal. Selaan perlu digunakan untuk menekankan beberapa perkara, supaya masa pendengar untuk mendengar dan memahami makna perkataan-perkataan. Waktu dan Relevansi amat penting. Masa yang sesuai adalah sangat penting untuk mendapatkan mesej.Contohnya, apabila pelanggan dalam kesakitan menangis, tiada masa untuk menjelaskan risiko pembedahan. Walaupun dengan jelas dan tepat memberitahu berita itu, tetapi masa yang tidak hak untuk menerima mesej menyekat tepat. Akhir sekali ialah humor. Dugan (1989) berkata bahawa ketawa membantu untuk menyelaraskan kesakitan yang disebabkan oleh ketegangan dan tekanan, meningkatkan kejayaan jururawat dalam menyediakan sokongan emosi kepada pelanggan.
            Komunikasi nonverbal tidak digunakan kata-kata untuk pemindahan mesej. Ia adalah untuk menyampaikan maklumat tersebut kepada orang lain dengan cara yang paling menarik. Jururawat perlu memahami pelanggan perkhidmatan lisan dan bukan lisan terdiri daripada kajian semasa untuk menilai berita kejururawatan, kerana isyarat bukan lisan menambah mesej yang bermakna. Pertama ialah metakomunikasi. Metakomunikasi adalah tentang hubungan antara sesi dan persembahan kajian kandungan, yang dihantar kepada pendengar berasa sikap dan menghantar mesej dalam mesej. Contoh nya, tersenyum ketika sedang marah. Kedua ialah penampilan peribadi. Penampilan Seseorang itu dianggap sebagai salah satu perkara pertama komunikasi interpersonal. Ketiga ialah intonasi (Nada Suara). Nada suara pembicara mempunyai kesan yang besar semasa menghantar mesej, kerana emosi seseorang langsung boleh mempengaruhi nada suaranya. Selain itu ialah ekspresi wajah. Ekspresi wajah sering digunakan sebagai asas bagi menentukan sempena commenters. Dengan hubungan mata adalah sangat penting dalam hubungan interpersonal. Kelima ialah sikap tubuh dan langkah. Sikap tubuh dan langkah menggambarkan sikap,emosi, konsep diri dan keadaan fizikal. Akhir sekali ialah sentuhan. Sentuhan adalah satu bahagian penting dalam jururawat, perhubungan pelanggan, tetapi perlu memberi perhatian kepada norma-norma social.
            Hospital ini diberi kuasa untuk menjalankan latihan kesihatan awam, dan juga sebagai satu cara untuk berurusan dengan muka kesatuan pekerja kesihatan dan untuk memulihkan dan mengekalkan kesihatan masalah perubatan. Dalam kajian ini, menjelaskan persepsi masyarakat tentang bentuk komunikasi verbal dan komunikasi nonverbal pada pelayanan Rumah Sakit Umum Daerah Abdul Wahab Sjahranie. Para penyelidik memberi tumpuan kepada beberapa petunjuk. Pertama iaitu layanan lisan. Dalam kajian melaporkan bahawa perkataan atau kesihatan pekerja untuk menyediakan perkhidmatan yang baik, bahasa yang jelas dan mudah difahami. Walaupun 2 orang berkata, menunjukkan bahawa perkataan (bahasa) menggunakan kurang difahami.
Kedua ialah layanan tulisan. Layanan tulisan telah memainkan peranan yang penting dalam perkhidmatan. Arahan merangkumi wad tanda panah, nama lajur, nombor bilik dan arah sambungan, jadi ia tidak akan menjadi sukar untuk mencari bilik di hospital. Manakala tiga orang berkata, petunjuk atau tanda-tanda yang tidak ada di hospital, walaupun tidak ada arahan untuk pergi, tetapi tidak sesuai dengan letak tempatnya sehingga mengalami kesulitan menuju ruangannya.
Selain dalam komunikasi nonverbal ialah sikap atau perilaku. Sikap dan tingkah laku pekerja kesihatan, penyediaan perkhidmatan akan memberi kesan kepada proses perkhidmatan, di mana sikap perkhidmatan yang baik atau tingkah laku boleh memberi keselesaan pesakit. Di samping itu, ekspresi wajah salah satu penunjang dalam proses komunikasi dan sering digunakan sebagai dasar penting dalam menentukan pendapat seseorang (Potter dan Perry:1993). Akhir sekali ialah Intonasi Suara. Berdasarkan pemerhatian, ia mungkin akan terdiri daripada kerja-kerja yang sibuk, dan kemudiannya diiktiraf pada pesakit daripada kekurangan yang tersendiri.

Kesimpulannya, dalam Rumah Sakit Umum Daerah Abdul Wahab Sjahranie Samarinda persepsi masyarakat tentang bentuk komunikasi verbal dan komunikasi nonverbal komunikasi secara bertulis dikatakan agak baik. Hal ini didasarkan pada pelbagai bentuk komunikasi verbal dan komunikasi nonverbal, ia boleh menjejaskan nada petunjuk pendapat umum layanan lisan, layanan tulisan, sikap atau perilaku, ekpresi wajah dan intonasi suara. Selain itu, perkhidmatan komunikasi dalam bidang komunikasi verbal dan komunikasi nonverbal dengan pesakit hospital atau pelawat antara pekerja kesihatan adalah salah satu keupayaan yang diperlukan.

No comments:

Post a Comment