KUPASAN
LANJUT TERHADAP KONSEP DAN PERANAN PENDEKATAN SASTERA ISLAM MODEN
Artikel ini membuat kupasan lanjut tentang
konsep sastera Islam dan elemen-elemen penting yang berkaitan berdasarkan
artikel “Pendekatan Sastera Islam Moden” oleh Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad
Saad, Jurnal Islam dan
Masyarakat Kontemporari keluaran 5, Julai 2012. Aktivis dan
penggunaan sastera Islam seumpamanya, artikel-artikel atau buku penyelidik
supaya kita dapat meningkatkan persefahaman, dan untuk menjadikannya platform
publisiti yang berkesan. Selain itu, sastera islam boleh menjadi penyumbang
menguntungkan untuk sastera alternatif, penulis drama, radio dan peminat lain.
Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad
Saad dalam penulisannya telah menegaskan bahawa sastera “mempunyai hubungan
yang rapat dan kuat dengan akidah”. Selain itu, boleh digunakan untuk
mengukuhkan kepercayaan. Tetapi, sastera adalah prinsip yang bertentangan
dengan Islam menolak kepercayaan sastera. Di samping itu, kajian
ini mendapati bahawa dengan berpaksikan aqidah, sastera islam adalah luahan
seni yang indah, kesusasteraan dan kesenian islam adalah penerangan mengenai
pertemuan antara keindahan dan kebenaran supaya ungkapan yang maha indah. Rosni
dan Nurhasma Samah Mohamed Saad berkata mengikut keindahan islam adalah berkait
rapat dengan iman, untuk mencapai pemandangan yang indah ini, hakikat bahawa
seni islam, keindahan seni dan keyakinan tidak pernah bercerai. Sastera
Islam berperanan sebagai wadah dakwah untuk kebaikan duniawi dan ukhrawi yang
sejajar dengan prinsip-prinsip islam itu sendiri.
Pada zaman awal islam, islam telah
membuat seorang penulis sastera sebagai senjata untuk menangkis dakwaan musuh,
untuk mempertahankan kemurnian iman dan berjuang untuk memartabatkan sebagai
sumber inspirasi untuk orang islam. Apabila islam mula-mula
datang dengan mantap, sastera telah digunakan sebagai media propaganda untuk
menyampaikan mesej pendidikan moral. Seterusnya, beliau membuat padang besar
kreatif mengunjurkan islam. Kedatangan Islam membawa perubahan
zaman, lembaran baru dalam sejarah kesusasteraan Arab. Selain itu, perubahan
ini ketara dalam kesusasteraan Arab melalui sastera tujuan, subjek, gaya bahasa
dan sebagainya. Sastera
mula digunakan bukan sahaja untuk menekankan seni bahasa kreativiti, dan
sebagai medan untuk mempertahankan kesucian agama Islam dan pendidikan, untuk
membimbing dan menggalakkan orang ramai untuk pengajaran.
Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad
Saad menjelaskan “sastera Islam moden merupakan arus mazhab sastera yang muncul
hasil daripada kebangkitan pergerakan Islam”. Selain itu, mereka
juga menyatakan bahawa angka ini adalah Sayyid Qutb yang juga memandangkan
bidang teori sastera sarjana Arab Islam yang pertama kali dicadangkan perintis.
Sastera
Islam sebagai satu bidang idea-idea saintifik di pertengahan abad ke-20,
terutamanya semasa membuat imam dan pengkritik sastera Allahyarham terkenal
Sayyid Qutb bergegas melaksanakan sastera Islam sebagai satu bidang kajian
saintifik. Walaupun ketibaan awal Islam dari sastera Islam
telah muncul, bagaimanapun, saintifik lengkap masih belum ditakrifkan,
sepenuhnya memenuhi keperluan semasa.
Dalam karya ini, Mohammad Qutb
banyak pembicaraan mengenai cabang seni Islam, termasuk pandangan dunia Islam
sebagai asas utama kesusasteraan Islam. Seterusnya, buku ini mempunyai
keyakinan dan galakan daripada penulis-penulis Islam untuk mencapai merealisasikan
sastera Islam sebagai satu bidang saintifik pengajian. Di samping itu, idea
sastera Islam mula mendapat perhatian, bukan sahaja di seluruh dunia Arab
tetapi juga ke seluruh pelusuk dunia Islam termasuk di Malaysia. Kemudian, Malaysia
telah menghasilkan beberapa penulis dan sastera dan Islam sebagai
"Kesusasteraan dan etika Islam" (Shannon Ahmad, 1981), "seni
Islam Malaysia" yang berkaitan buku (yang Sikana 1983), "The Sastera
dan Agama" ( Ismail Hussein [NYT.], 1986) dan "perdebatan sastera
Islam" (Shannon Ahmed Kassem dan Ahmed, 1987).
Sastera adalah satu ungkapan
kecantikan intuitif daripada kajian kesan ciri-ciri. Hassan
Shadhli
Farhud berkata terdapat cara yang lebih baik daripada nilai estetik ungkapan
sastera, ungkapan yang tinggi, boleh memberi kesan kepada hati daripada naluri
manusia yang disebabkan. Muhammad Qutb (1987: 37) dalam bukunya
„Manhaj al-Fann alIslamiyy‟ definisi seni Islam seperti yang cantik atas dasar
pandangan dunia Islam alam semesta, juga bagi mencerminkan kehidupan dan
kewujudan manusia. Berdasarkan huraian di atas, terdapat
dua elemen utama dalam kesusasteraan Islam iaitu nilai estetika
dan nilai keislaman. Yang pertama nilai estetika juga wujud
dalam mana-mana sastera, kerana tidak ada nilai estetika tidak dianggap satu
bentuk seni sastera. Keadaan kedua ialah nilai keislaman, beliau telah
memperkenalkan sastera Islam, Islam mesti wujud di bawah pandangan dunia Islam.
Kesimpulannya, melalui
"pendekatan Islam Kesusasteraan Moden" menulis Rosni Samah dan
Nurhasma Muhamad Saad telah menjelaskan konsep, intipati asas peranan ahli-ahli
teori sastera dan definisi Islam. Sastera Islam dan
estetika Islam bergabung untuk menjadi media, menyeru kebenaran dan kejayaan. Oleh
itu, sastera
islam dan seni perlu diperluaskan lagi kepada kesusasteraan dan seni boleh
digunakan oleh syarikat penerbangan komunikasi awam islam.
No comments:
Post a Comment