This blog is developed as a partial fulfilment for the Entrepreneurial Behaviour and Skill (BPME 2013) course. It contains articles and comments on three entrepreneurs namely Kuok Hock Nien, Tan Sri Dato' Sri Dr. Tony Fernandes, Tan Sri Dato' Seri Dr. Jeffrey Cheah and Tan Sri Lim Goh Tong as well as other entrepreneurship related articles.

Thursday 31 March 2016

Blog 2 Jurnal Artikel Sastera

KUPASAN LANJUT TERHADAP KONSEP DAN PERANAN PENDEKATAN SASTERA ISLAM MODEN

Artikel ini membuat kupasan lanjut tentang konsep sastera Islam dan elemen-elemen penting yang berkaitan berdasarkan artikel “Pendekatan Sastera Islam Moden” oleh Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad Saad,  Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari keluaran 5, Julai 2012. Aktivis dan penggunaan sastera Islam seumpamanya, artikel-artikel atau buku penyelidik supaya kita dapat meningkatkan persefahaman, dan untuk menjadikannya platform publisiti yang berkesan. Selain itu, sastera islam boleh menjadi penyumbang menguntungkan untuk sastera alternatif, penulis drama, radio dan peminat lain.
Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad Saad dalam penulisannya telah menegaskan bahawa sastera “mempunyai hubungan yang rapat dan kuat dengan akidah”. Selain itu, boleh digunakan untuk mengukuhkan kepercayaan. Tetapi, sastera adalah prinsip yang bertentangan dengan Islam menolak kepercayaan sastera. Di samping itu, kajian ini mendapati bahawa dengan berpaksikan aqidah, sastera islam adalah luahan seni yang indah, kesusasteraan dan kesenian islam adalah penerangan mengenai pertemuan antara keindahan dan kebenaran supaya ungkapan yang maha indah. Rosni dan Nurhasma Samah Mohamed Saad berkata mengikut keindahan islam adalah berkait rapat dengan iman, untuk mencapai pemandangan yang indah ini, hakikat bahawa seni islam, keindahan seni dan keyakinan tidak pernah bercerai. Sastera Islam berperanan sebagai wadah dakwah untuk kebaikan duniawi dan ukhrawi yang sejajar dengan prinsip-prinsip islam itu sendiri.
Pada zaman awal islam, islam telah membuat seorang penulis sastera sebagai senjata untuk menangkis dakwaan musuh, untuk mempertahankan kemurnian iman dan berjuang untuk memartabatkan sebagai sumber inspirasi untuk orang islam. Apabila islam mula-mula datang dengan mantap, sastera telah digunakan sebagai media propaganda untuk menyampaikan mesej pendidikan moral. Seterusnya, beliau membuat padang besar kreatif mengunjurkan islam. Kedatangan Islam membawa perubahan zaman, lembaran baru dalam sejarah kesusasteraan Arab. Selain itu, perubahan ini ketara dalam kesusasteraan Arab melalui sastera tujuan, subjek, gaya bahasa dan sebagainya.  Sastera mula digunakan bukan sahaja untuk menekankan seni bahasa kreativiti, dan sebagai medan untuk mempertahankan kesucian agama Islam dan pendidikan, untuk membimbing dan menggalakkan orang ramai untuk pengajaran.
Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad Saad menjelaskan “sastera Islam moden merupakan arus mazhab sastera yang muncul hasil daripada kebangkitan pergerakan Islam”. Selain itu, mereka juga menyatakan bahawa angka ini adalah Sayyid Qutb yang juga memandangkan bidang teori sastera sarjana Arab Islam yang pertama kali dicadangkan perintis. Sastera Islam sebagai satu bidang idea-idea saintifik di pertengahan abad ke-20, terutamanya semasa membuat imam dan pengkritik sastera Allahyarham terkenal Sayyid Qutb bergegas melaksanakan sastera Islam sebagai satu bidang kajian saintifik. Walaupun ketibaan awal Islam dari sastera Islam telah muncul, bagaimanapun, saintifik lengkap masih belum ditakrifkan, sepenuhnya memenuhi keperluan semasa.
Dalam karya ini, Mohammad Qutb banyak pembicaraan mengenai cabang seni Islam, termasuk pandangan dunia Islam sebagai asas utama kesusasteraan Islam. Seterusnya, buku ini mempunyai keyakinan dan galakan daripada penulis-penulis Islam untuk mencapai merealisasikan sastera Islam sebagai satu bidang saintifik pengajian. Di samping itu, idea sastera Islam mula mendapat perhatian, bukan sahaja di seluruh dunia Arab tetapi juga ke seluruh pelusuk dunia Islam termasuk di Malaysia. Kemudian, Malaysia telah menghasilkan beberapa penulis dan sastera dan Islam sebagai "Kesusasteraan dan etika Islam" (Shannon Ahmad, 1981), "seni Islam Malaysia" yang berkaitan buku (yang Sikana 1983), "The Sastera dan Agama" ( Ismail Hussein [NYT.], 1986) dan "perdebatan sastera Islam" (Shannon Ahmed Kassem dan Ahmed, 1987).
Sastera adalah satu ungkapan kecantikan intuitif daripada kajian kesan ciri-ciri. Hassan Shadhli Farhud berkata terdapat cara yang lebih baik daripada nilai estetik ungkapan sastera, ungkapan yang tinggi, boleh memberi kesan kepada hati daripada naluri manusia yang disebabkan. Muhammad Qutb (1987: 37) dalam bukunya „Manhaj al-Fann alIslamiyy‟ definisi seni Islam seperti yang cantik atas dasar pandangan dunia Islam alam semesta, juga bagi mencerminkan kehidupan dan kewujudan manusia. Berdasarkan huraian di atas, terdapat dua elemen utama dalam kesusasteraan Islam iaitu nilai estetika dan nilai keislaman. Yang pertama nilai estetika juga wujud dalam mana-mana sastera, kerana tidak ada nilai estetika tidak dianggap satu bentuk seni sastera. Keadaan kedua ialah nilai keislaman, beliau telah memperkenalkan sastera Islam, Islam mesti wujud di bawah pandangan dunia Islam.

Kesimpulannya, melalui "pendekatan Islam Kesusasteraan Moden" menulis Rosni Samah dan Nurhasma Muhamad Saad telah menjelaskan konsep, intipati asas peranan ahli-ahli teori sastera dan definisi Islam. Sastera Islam dan estetika Islam bergabung untuk menjadi media, menyeru kebenaran dan kejayaan. Oleh itu, sastera islam dan seni perlu diperluaskan lagi kepada kesusasteraan dan seni boleh digunakan oleh syarikat penerbangan komunikasi awam islam.

No comments:

Post a Comment